Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Rituals en LVMH.
Rituals
Rituals blijft groeien. Het Nederlandse lifestyle- en cosmeticamerk mikt dit jaar op een omzet van 2,4 miljard euro, bijna 15 procent meer dan de 2,1 miljard euro in 2024. De omzet stijgt in alle landen en via alle verkoopkanalen, meldt het bedrijf. Rituals wil vooral uitbreiden in Europa en Azië en heeft ambitieuze plannen: elke werkdag een nieuwe winkel openen. Daarbij ligt de focus op landen als Frankrijk, Duitsland, Italië, het Verenigd Koninkrijk en Polen. Ook de winst zit stevig in de lift: afgelopen jaar boekte Rituals een nettowinst van ruim 259 miljoen euro, 76 miljoen euro meer dan een jaar eerder.
LVMH
LVMH krijgt het tij nog altijd niet gekeerd. In het eerste kwartaal van dit jaar daalde de omzet van het moederbedrijf van onder andere Louis Vuitton, Dior en Sephora met 3 procent naar 20,3 miljard euro. Vooral Azië, de belangrijkste markt voor LVMH, liet een stevige min zien...
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Rituals en LVMH.
Rituals
Rituals blijft groeien. Het Nederlandse lifestyle- en cosmeticamerk mikt dit jaar op een omzet van 2,4 miljard euro, bijna 15 procent meer dan de 2,1 miljard euro in 2024. De omzet stijgt in alle landen en via alle verkoopkanalen, meldt het bedrijf. Rituals wil vooral uitbreiden in Europa en Azië en heeft ambitieuze plannen: elke werkdag een nieuwe winkel openen. Daarbij ligt de focus op landen als Frankrijk, Duitsland, Italië, het Verenigd Koninkrijk en Polen. Ook de winst zit stevig in de lift: afgelopen jaar boekte Rituals een nettowinst van ruim 259 miljoen euro, 76 miljoen euro meer dan een jaar eerder.
LVMH
LVMH krijgt het tij nog altijd niet gekeerd. In het eerste kwartaal van dit jaar daalde de omzet van het moederbedrijf van onder andere Louis Vuitton, Dior en Sephora met 3 procent naar 20,3 miljard euro. Vooral Azië, de belangrijkste markt voor LVMH, liet een stevige min zien (-11 procent). De divisie Mode & Lederwaren, goed voor de helft van de omzet, kromp met 4 procent naar 10,1 miljard euro, terwijl Wijn & Gedistilleerd zelfs 8 procent moest inleveren. LVMH wijst op het onzekere geopolitieke klimaat en onduidelijkheid rondom mogelijke nieuwe importheffingen. Ook de stagnerende luxemarkt blijft zwaar op de resultaten drukken. Nieuwe bestuurders, die het moederbedrijf recent aanstelde bij verschillende merken, moeten nu zorgen voor een ommekeer.