HEMA zag vorig jaar de bruto-omzet met 2 procent stijgen naar 2,2 miljard euro. Volgens de winkelketen is dat te danken aan groei in zowel de fysieke winkels als de webshop.
Ook werd HEMA winstgevender. De operationele winst (geschoond voor eenmalige effecten) groeide met 5 procent door naar 93 miljoen euro. De nettowinst kwam op 56 miljoen euro uit, iets lager dan in 2023 toen er ruim 61 miljoen overbleef. Dat is onder meer het gevolg van het wegvallen van eenmalige baten, legt een woordvoerder uit. Zo werd de verzekeringstak verkocht.
Ceo Saskia Egas Reparaz is 'trots' op de resultaten. Ze wijst erop dat niet alleen de omzet en de winst zijn gestegen, maar dat HEMA ook meer klanten verwelkomde en dat die ook meer kochten. De keten investeerde ruim 60 miljoen euro in de vernieuwing van 125 winkels en het assortiment. Volgens de topvrouw weten steeds meer jongeren HEMA te vinden.
Dit jaar worden opnieuw zo'n 125 winkels vernieuwd en komen er ook ruim 20 nieuwe vestigingen bij. "We houden focus op efficiëntie en kosten besparen, zodat onze producten betaalbaar blijven voor onze klanten", zegt Egas Reparaz. "De stijgende kosten van inkoop en arbeid blijven een uitdaging. Daarnaast hebben ook de geopolitieke situatie en het creëren van een gelijk speelveld op de Europese markt onze aandacht."
Reacties 0