Supermarkten slaan alarm om 'creepshots'
Gepubliceerd op 6 oktober 2025 om 09:18
Jumbo, Albert Heijn, Plus en Lidl waarschuwen medewerkers voor mensen die stiekem seksueel getinte foto's van medewerkers en klanten maken en deze online plaatsen. Tv-programma Pointer ontdekte op een internationale site honderden 'creepshots' van vrouwen in Nederlandse supermarkten en winkels.
De creepshots worden stiekem gemaakt van vrouwelijke medewerkers en klanten waarbij er wordt ingezoomd op borsten en billen. Deze beelden worden daarna gedeeld via besloten chatgroepen en internationale platforms, vaak voorzien van seksueel getinte commentaren.
In totaal gaat het om honderden foto's en video's van 24 vrouwen, waaronder ook minderjarige vakkenvullers. De meeste beelden werden gemaakt in de Albert Heijn, maar ook in Jumbo, Action, Lidl en Kruidvat.
Supermarkten komen in actie
De winkelketens reageren geschokt. "We gaan onze uiterste best doen om de beelden offline te krijgen", aldus een woordvoerder van Jumbo. De supermarktketen heeft een sommatie naar het forum gestuurd en geëist dat de gemaakte beelden in Jumbo-winkels worden verwijderd. Ook Kruidvat wil de beelden van een medewerker van het forum verwijderd zien.
Bij Plus, Aldi, Lidl, Jumbo, Action, Kruidvat en Etos waren er geen interne meldingen over creepshots bekend, bij Albert Heijn was dit er 1. De supermarktketen voegt dit onderwerp toe aan het trainingsaanbod voor personeel, om medewerkers te waarschuwen en te informeren wat ze moeten doen als ze vermoeden dat er sprake is van creepshots. Ook Kruidvat-eigenaar AS Watson overweegt maatregelen om de bewustwording onder het personeel te vergroten.
Jumbo, Plus en Lidl gaan alle winkelmanagers op de hoogte brengen. Jumbo onderzoekt daarnaast of een fotografeer- en videoverbod in zijn winkels haalbaar is.