Nederland blijft koploper in stijgende boodschappenprijzen
Gepubliceerd op 13 oktober 2025 om 09:20
De prijzen van boodschappen in Nederland stijgen opnieuw harder dan in de rest van Europa, meldt het FD. In september lagen de voedingsmiddelenprijzen 3,7 procent hoger dan vorig jaar, tegenover een Europees gemiddelde van 3 procent. Dat blijkt uit cijfers van het CBS en Eurostat.
Vooral rundvlees, chocolade en koffie werden fors duurder. De aanhoudende prijsstijgingen zijn terug te zien in het koopgedrag van consumenten. Goedkopere supermarkten winnen terrein: Aldi zag het marktaandeel in het derde kwartaal van 2025 met 14 procent groeien ten opzichte van een jaar eerder. Supermarkten met veel A-merken, zoals Albert Heijn en Jumbo, verloren juist marktaandeel. Ook kiezen consumenten steeds vaker voor huismerken.
De prijzen van Nederlandse boodschappen stijgen al maanden sneller dan in buurlanden. In België bedroeg de voedselinflatie in september 3,2 procent, in Duitsland 2,9 procent. Ondanks dat de inflatie maand op maand iets afneemt, blijven de boodschappenprijzen in Nederland het hardst oplopen.
Deskundigen wijten dit aan een combinatie van hogere loonkosten, hogere huurprijzen voor supermarkten en het hogere btw-tarief op levensmiddelen in Nederland ten opzichte van België en Duitsland. Daarnaast spelen stijgende grondstofprijzen voor onder meer chocola en koffie een rol, evenals een verstoring op de wereldmarkt voor slachtkoeien.
Onlangs is de ACM een onderzoek gestart naar de prijsverschillen tussen Nederlandse en buitenlandse supermarkten. De toezichthouder wil nagaan of producenten en retailers in Nederland zich mogelijk te veel marge toe-eigenen.