Volgend jaar gaat Fair Trade Original zich helemaal richten op zijn groothandelsactiviteiten. De recente toevoeging van Fair Trade Original-producten aan het assortiment van Super de Boer en Albert Heijn zal dus navolging krijgen. De organisatie wil namelijk steeds meer ‘reguliere retailers’ gaan bedienen. Zo denkt het de omzet binnen drie jaar op te kunnen voeren naar dertig miljoen euro. In 2005 daalde de netto omzet nog naar 20,7 miljoen euro. Het netto resultaat was ruim zes ton negatief.

Directeur Johan Wouters: Het jaar 2005 stond voor ons in het teken van verandering. Fair Trade Original wil het grote publiek gaan bereiken: van niche naar mainstream. Daarom liggen onze producten nu ook in de supermarkten. Met een eenvoudige boodschap: je koopt een uitstekend product, waarmee je ook de wereld verandert.”

De Fair Trade Shops worden, samen met de Wereldwinkels, ondergebracht in een nieuwe organisatie, FairSupport. “Een vernieuwd vestigingsbeleid, uitbreiding in de grote steden en gerichte marketing en communicatie moeten meer publiek naar de winkels trekken”, aldus Fair Trade Original.