Een tweede kans voor onverkochte make-up, parfums en skincare: dat biedt Arkive. Inmiddels verkopen meer dan veertig merken - denk Christian Louboutin, Fenty en Vera Wang - hun overstock voor een discountprijs op het onlineplatform van Sinem Tuncer.


De beautyindustrie heeft nog wel wat schoonheidsfoutjes, weet Sinem Tuncer. Zo belanden jaarlijks miljoenen producten in de prullenbak omdat ze niet verkocht zijn en er geen goed alternatief is voor vernietiging. Restvoorraden zijn ingewikkelde problematiek binnen de beautymarkt vanwege onder andere de contractvoorwaarden tussen merken en resellers, hygiëneredenen en een gebrek aan bewustzijn.


Zo is er sprake van een sneeuwbaleffect als gevolg van schaalvoordelen, aldus Tuncer. Hoe hoger de inkoop en productie, hoe goedkoper het product. “Daarnaast kent de keten hoge salestargets en de kpi sell through rate, waardoor het beter lijkt om producten snel af te boeken. Beautymerken hebben vervolgens geen goed zicht op wat er gebeurt als zij hun producten hebben verkocht aan een retailer.


De retailer verkoopt zijn restvoorraden bijvoorbeeld aan...