RetailRookie One Hundred Restrooms: Een prettig toiletbezoek onderweg

De nieuwe standaard voor publieke toiletten, dat wil One Hundred Restrooms worden. De openbare toiletervaring moet veranderen van iets om snel te vergeten naar een moment van rust en bezinning.

De nieuwe standaard voor publieke toiletten, dat wil One Hundred Restrooms worden. De openbare toiletervaring moet veranderen van iets om snel te vergeten naar een moment van rust en bezinning.

 


Een concept dat de ervaring van het openbare toiletbezoek naar een hoger niveau wil tillen. Komt dat je bekend voor? Dat kan kloppen, want de mensen achter One Hundred Restrooms zijn deels afkomstig van het al langer bestaande 2theloo. Zo ook Mariëlle Romeijn, founder en chief brand officer van het concept. “Er waren verschillen in visie over groei en innovatie met onze toenmalige financiers”, zegt ze over haar vorige werkgever. “Tegelijkertijd zat er bij ons nog een enorme drive en moesten alle ideeën die we nog wilden uitvoeren een plek krijgen. Dat kan in dit nieuwe concept.”

 

Naast Romeijn staan ook oud-2theloo’ers Niels Bakker en Bram Gleichman aan de basis van One Hundred Restrooms. Groot voordeel is dat het team goed weet wat wel en niet werkt in de toiletbusiness en sneller aan tafel komt bij relevante marktpartijen. Toch is One Hundred Restrooms niet simpelweg een kopie van 2theloo en zijn er duidelijke focuspunten in de strategie, stelt Romeijn. “In de basis, op het functionele vlak, willen we voldoen aan de behoefte van schone toiletten onderweg”, zegt zij. “Maar er is ook een emotionele kant. Veel mensen staan de hele dag aan en hebben nooit een rustmoment. Een toiletbezoek moet toch gebeuren, dan kun je die vijf minuten beter gebruiken als een break om op te laden voor de rest van de dag. Dat stuk hebben we erg geclaimd in onze propositie.” Anders gezegd probeert One Hundred Restrooms in te spelen op de groeiende interesse voor wellbeing. “Wij zien onszelf meer als een Rituals dan als concurrent van 2theloo of Sanifair.”


Mindfull naar het toilet
Opvallend is dat One Hundred Restrooms niet startte in eigen land, maar in een winkelcentrum in Spanje, gevolgd door een locatie in Zweden. “Ook een learning van het verleden”, zegt Romeijn. “We moeten ons niet beperken tot Nederland. Voor een gezonde businesscase heb je veel bezoekers nodig, bijvoorbeeld in grote winkelcentra en treinstations. En die vind je in het buitenland meer dan in Nederland.”


‘We zijn de Rituals van het toiletbezoek’


Er zijn nu zo’n vijftien locaties open. “Het gaat hard, bijna elke week komt er wel één bij.” Inmiddels heeft One Hundred Restrooms ook in eigen land voet aan de grond gekregen, via een partnership met TotalEnergies waarin de uitrol naar 28 locaties het doel is. Vanaf september staat de grote uitrol daar op de planning en komen er ook tien locaties in Spanje bij. Daarnaast zitten er nog meer contracten in de pijplijn. One Hundred Restrooms denkt te kunnen doorgroeien naar honderden locaties, zowel binnen als buiten Europa. Daarnaast ligt veel aandacht bij het doorontwikkelen van het concept. Zo wordt gewerkt aan medische toiletten die diagnoses kunnen stellen en aan moodboosters: een relaxfauteuil met mindfulnessoefeningen. “Die innovaties zijn voor ons heel belangrijk, omdat daar straks een deel van ons businessmodel in zit”, aldus Romeijn. “Over drie jaar komt misschien vijftig procent van de omzet nog echt uit toiletbezoek, de rest uit aanvullende diensten.”


One Hundred Restrooms heeft onlangs de één miljoen bezoekers aangetikt. “Honderd blijft een magisch getal voor ons”, zegt Romeijn. “Vandaar dat we hebben gezegd: ons doel is honderd miljoen bezoekers. Zo’n groot bereik, dat zou heel mooi zijn.”
 

 


 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!