Prijzenoorlog supermarkten veroorzaakt `value engineering` bij fabrikanten
Gepubliceerd op 29 juli 2004 om 00:00
De enige manier waarop veel fabrikanten van levensmiddelen hun marges op peil kunnen houden temidden van de prijzenslag die zich tussen de supermarkten afspeelt, is `value engineering`. Goedkope ingredienten en de toevoeging van meer water aan vlees zijn de bekendste vormen van value engineering. Het begrip refereert aan alle methoden die fabrikanten ter beschikking staan om tegen lagere kosten voor de consument acceptabele producten te leveren. Het gaat altijd om maatregelen die de consument niet kan zien en waar hij meestal geen weet van heeft. Zo kunnen diepvries visproducten meer visafval bevatten, kan aan wijn een houtsmaak toegevoegd worden in plaats van de wijn te laten rijpen in houten vaten of kunnen verpakkingen minder hoofdproduct bevatten. De vraag is in hoeverre dergelijke ingrepen ten koste van de kwaliteit gaan. Als goedkope ingredienten vervangen moeten worden door nog goedkopere, komt er een moment dat de consument wel degelijk merkt dat de kwaliteit achteruit gaat. Alleen fabrikanten die een compromis weten te vinden tussen besparing en kwaliteit kunnen als winnaar uit de supermarktoorlog komen.
Reacties 0