Retailactiviteiten op Schiphol zijn zeer lucratief
Gepubliceerd op 16 december 2004 om 00:00
Amsterdam Airport Schiphol heeft pas in een relatief laat stadium in de gaten gekregen dat de miljoenen passanten een zeer interessante doelgroep vormen voor de retailbranche. In de tweede helft van de jaren tachtig werd Schiphol Plaza gebouwd, een winkelcentrum voor de paspoortcontrole. Schiphol Plaza is 365 dagen per jaar geopend, van 7 uur in de ochtend tot 10 uur `s avonds. Jaarlijks passeren ruim 40 miljoen passagiers de luchthaven, waarvan circa de helft een boardingpass heeft en gemiddeld zo`n twee a drie uur op Schiphol moet doorbrengen. De helft van deze potentiele klanten bezoekt een winkel en 70% van deze groep pleegt daadwerkelijk een aankoop. Volgens Dick Flink, directeur business unit consumers bij Schiphol, is de groei uit de retail momenteel niet meer zo explosief als enkele jaren geleden. Desondanks was er in de eerste zes maanden van 2004 sprake van een groei van 5%. Overigens wordt de concurrentie van andere Europese luchthavens (Frankfurt, Parijs, Londen) ook steeds heviger. Flink wil Retail Schiphol met name profileren door winkels en outlets die `blijven hangen in de beleving van de klant`. Deze strategie zal worden verwoord in de nieuwe pay-off `Fab!ulicious`.
Reacties 0