Voor verpakkingen is in het levensmiddelensegment een belangrijke rol weggelegd
Gepubliceerd op 17 december 2004 om 00:00
Het succes van verpakkingen in het levensmiddelensegment is vooral een gevolg van de huidige gemakstrend. Mensen hebben steeds minder tijd en steeds meer geld te besteden. Een goed voorbeeld van het succesvol creeren van een nieuw product met behulp van een bijzondere verpakking zijn de afzonderlijk verpakte repen ontbijtkoek. Door de gemakstrend wordt er in de winkels minder op de prijs gelet. Volgens een marktonderzoek in 2003 staat bij 70% van de gezinnen met kinderen regelmatig een kant-en-klaar maaltijd op tafel. Een andere reden voor het succes van verpakkingen is de rol van verpakkingen als informatiedrager. In Nederland is de firma W. Heemskerk uit Rijnsburg een van de eerste bedrijven geweest die in het marktsegment van de verpakte levensmiddelen is gesprongen. Het bedrijf is al in de jaren zestig begonnen met het produceren van zakjes gesneden soepgroenten. Heemskerk kan inmiddels gerekend worden tot een van de tien grootste groentebewerkingsbedrijven van Europa. Het bedrijf produceert zo`n 230 eindproducten in bijna 1.500 varianten. Heemskerk verpakt ongeveer 30% van de producten in schalen, ongeveer 60% in zakjes en ongeveer 10% in bulk.
Reacties 0