Supermarkten moeten volgens marketeer Ab Kuijer veel creatiever zijn om jongeren aan zich te binden. Momenteel zijn supermarkten veel te saai, vindt de marketeer van JuniorSenior - gespecialiseerd in marketing gericht op jongeren. 'Winkelen moet entertainment zijn, met meer toeters en bellen.'

Supermarkten hangen dan wel vol met televisieschermen, maar leuke acties voor jongeren zijn er volgens Kuijer juist weer te weinig. 'Ik heb in Spanje supermarkten gezien waar ze iedereen betrekken bij een bepaald onderwerp. Komt er een Star Wars-film uit, dan lopen mensen rond in speciale pakken. Met als doel jongeren de supermarkt in te krijgen.'

Kuijer is ervan overtuigd dat internet de supermarkt goed kan helpen om jongeren de winkel in te krijgen én te houden. 'De nieuwe generatie wordt digitaal opgevoed. Uit onderzoek blijkt dat kinderen op hun derde jaar al gamen, al internetten als ze vijf zijn en met elf jaar al hun eerste weblog schrijven. Een supermarkt zou internet kunnen gebruiken om een hype op de werkvloer te ontketenen. Je spreekt bijvoorbeeld met een zuivelfabrikant af dat op een product een bepaalde code komt die jongeren na aanschaf kunnen gebruiken voor een wedstrijd op internet', zegt Kuijer.