De problemen bij Ahold in 2003 waren een zegen voor Albert Heijn, vindt AH-directeur Dick Boer. 'De transformatie van Albert Heijn is door de crisis bij Ahold tien keer makkelijker verlopen dan wanneer het goed zou zijn gegaan bij het moederbedrijf.'

Hij sprak in het tv-programma Pauw en Witteman over de problemen bij Ahold en Albert Heijn voorafgaand aan de prijzenoorlog in oktober 2003. 'De escalatie van het verzet onder consumenten tegen de problemen bij Ahold en de salariëring van Anders Moberg schiepen de ruimte voor een rigoureuze ommezwaai bij Albert Heijn', aldus Boer. 

Al voor de bekendwording van de boekhoudfraude bij Ahold en de daaropvolgende problemen zat Albert Heijn reeds in moeilijkheden. 'Onze prijzen waren te hoog en het assortiment voldeed evenmin. In december 2002 probeerden we het tij te keren door een eerste prijsverlagingsronde, maar die sloeg tot onze grote frustratie totaal niet aan', aldus Boer.

Door de problemen bij moederbedrijf Ahold werd het voor de AH-directie makkelijker een totaal andere koers te gaan varen. 'Pas na oktober 2003 - toen we veel prijzen met meerdere dubbeltjes per artikel verlaagden - ging het weer de goede kant op met Albert Heijn.'