Datamining legt schat aan klantgegevens bloot
Gepubliceerd op 21 december 2004 om 00:00
Klantgegevens kunnen een goede bron zijn voor het voeren van marketingacties. Traditioneel dataonderzoek legt echter de nadruk op kwantiteit: hoe meer gegevens, des te beter is het. Dan moeten al die data echter wel nog op zodanige manier gefilterd worden dat er bruikbare informatie overblijft. Dataverzameling op schriftelijke of telefonische wijze of via internet leveren alle veel data op, zeker als er over verschillende jaren informatie moet worden verzameld. Datamining is een analysemethode om dergelijke verborgen patronen in klantgedrag aan het licht te brengen. Dit komt neer op het verzamelen en combineren van gegevens. Uit deze combinatie wordt een beeld van de klant gevormd dat gebruikt wordt om zijn of haar toekomstige gedrag te voorspellen. Aan de andere kant levert datamining vaak kwalitatieve data op die moeilijk te duiden zijn. Zo is de vraag waarom een klant een product bij een bepaalde winkel koopt moeilijk te beantwoorden. Het succes van datamining is afhankelijk van de conclusies die aan het onderzoek worden verbonden. Een duidelijk doel en een koppeling aan een strategisch concept verbeteren de kans op succes.
Reacties 0