Fabrikant vreest platte tv als bulkproduct

De populariteit van platte tv’s is groot, maar de fabrikanten zijn bang dat het artikel een bulkproduct wordt. De bijbehorende lage winstmarge zorgt voor hoofdbrekens. Hierdoor zouden de investeringskosten niet terugverdiend kunnen worden.

De platte beeldbuizen worden in hoge aantallen verkocht, de prijs ervan is ook nog eens hoog. Een gemiddelde tv met een beelddiagonaal van 26 inch (66 cm) kost in de VS ongeveer 750 dollar. Dat is het drievoudige van een gewone tv van die omvang. Toch heeft de populariteit voor een prijzenoorlog gezorgd. Prijzen daalden hierdoor afgelopen jaar met 40 procent.

Fabrikanten proberen te voorkomen dat met de tv’s hetzelfde gebeurt als met de dvd-speler. In de concurrentieslag kelderde de prijs snel. Zo zijn er nu maar twee nieuwe fabrieken in aanbouw, tegen twaalf in 2004.

De verkoop van tv’s met platte beeldbuizen in 2006 is wereldwijd verdubbeld tot 50 miljoen apparaten, aldus voorlopige cijfers gebaseerd op de resultaten van een kwart van de markt. Volgens analisten loopt dit aantal in 2007 op tot 70 miljoen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!