De populariteit van platte tv’s is groot, maar de fabrikanten zijn bang dat het artikel een bulkproduct wordt. De bijbehorende lage winstmarge zorgt voor hoofdbrekens. Hierdoor zouden de investeringskosten niet terugverdiend kunnen worden.
De platte beeldbuizen worden in hoge aantallen verkocht, de prijs ervan is ook nog eens hoog. Een gemiddelde tv met een beelddiagonaal van 26 inch (66 cm) kost in de VS ongeveer 750 dollar. Dat is het drievoudige van een gewone tv van die omvang. Toch heeft de populariteit voor een prijzenoorlog gezorgd. Prijzen daalden hierdoor afgelopen jaar met 40 procent.
Fabrikanten proberen te voorkomen dat met de tv’s hetzelfde gebeurt als met de dvd-speler. In de concurrentieslag kelderde de prijs snel. Zo zijn er nu maar twee nieuwe fabrieken in aanbouw, tegen twaalf in 2004.
De verkoop van tv’s met platte beeldbuizen in 2006 is wereldwijd verdubbeld tot 50 miljoen apparaten, aldus voorlopige cijfers gebaseerd op de resultaten van een kwart van de markt. Volgens analisten loopt dit aantal in 2007 op tot 70 miljoen.
Fabrikant vreest platte tv als bulkproduct
Gepubliceerd op 3 januari 2007 om 00:00
Reacties 0