De Duitse detailhandel wil met kortingsacties en stunts voorkomen dat de btw-verhoging van drie procent de consument wegjaagt. Experts vrezen echter dat de komende drie jaar 190 duizend banen verloren gaan.
De btw-verhoging van 16 naar 19 procent hebben de meeste winkeliers nog niet doorberekend. Sommige ondernemers hebben zelfs tijdelijk de prijs verlaagd. Veel winkelketens laten via reclamecampagnes weten de prijzen te hebben bevroren (Aldi) of pas volgende maand zullen verhogen (Ikea). Elektronicaconcerns Saturn en Media Markt geven zelfs de hele btw op verschillende producten aan klanten terug.
Het Duitse arbeidsbureau volgt de ontwikkelingen kritisch. Volgens de organisatie kost de btw-stijging 190 duizend mensen hun baan. Het arbeidsbureau verwijt de regering de verwachte opbrengst in zijn geheel in de aflossing van het overheidstekort te steken.
Nieuwe btw-tarief nog niet doorberekend
Gepubliceerd op 4 januari 2007 om 00:00
Reacties 0