Ahold ondervindt concurrentie van Wal-Mart in VS

Het Ahold-concern heeft ook in de VS te lijden onder slinkende marges (van 5,2% naar 3,8%) tengevolge van sterke prijsconcurrentie. De grootste vijand is megaconcern Wal-Mart, dat zijn imperium in de VS met jaarlijks circa 250 vestigingen uitbreidt. Met name in de staten Pennsylvania, Virginia en Maryland heeft Ahold last van de opmars van Wal-Mart. De vestigingen van Ahold-dochters Giants en Tops hebben in 55% van de gevallen een Wal-Mart in de directe omgeving. Uit onderzoek blijkt dat er ruimte is voor slechts een `gewone` supermarkt in de nabijheid van een Wal-Mart supercenter. In theorie is de opdracht dan ook eenvoudig: zorgen dat je die ene bent. In stedelijke gebieden (New York, Washington DC, Boston) is het voor Wal-Mart minder eenvoudig om voet aan de grond te krijgen, vooral vanwege de geringe beschikbaarheid van ruimte. Het concern is daarom experimenten (in Florida) gestart met zogenoemde `neighbourhood market stores`, een kleiner type winkel voor dichtbevolkte gebieden waar grond schaars en duur is. Als dit een succes wordt, wil Wal-Mart binnen vijf jaar minimaal 500 van deze winkels openen in Amerikaanse steden. Ahold kan wat dat betreft zijn borst nat maken.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!