Ahold ondervindt concurrentie van Wal-Mart in VS
Gepubliceerd op 23 december 2004 om 00:00
Het Ahold-concern heeft ook in de VS te lijden onder slinkende marges (van 5,2% naar 3,8%) tengevolge van sterke prijsconcurrentie. De grootste vijand is megaconcern Wal-Mart, dat zijn imperium in de VS met jaarlijks circa 250 vestigingen uitbreidt. Met name in de staten Pennsylvania, Virginia en Maryland heeft Ahold last van de opmars van Wal-Mart. De vestigingen van Ahold-dochters Giants en Tops hebben in 55% van de gevallen een Wal-Mart in de directe omgeving. Uit onderzoek blijkt dat er ruimte is voor slechts een `gewone` supermarkt in de nabijheid van een Wal-Mart supercenter. In theorie is de opdracht dan ook eenvoudig: zorgen dat je die ene bent. In stedelijke gebieden (New York, Washington DC, Boston) is het voor Wal-Mart minder eenvoudig om voet aan de grond te krijgen, vooral vanwege de geringe beschikbaarheid van ruimte. Het concern is daarom experimenten (in Florida) gestart met zogenoemde `neighbourhood market stores`, een kleiner type winkel voor dichtbevolkte gebieden waar grond schaars en duur is. Als dit een succes wordt, wil Wal-Mart binnen vijf jaar minimaal 500 van deze winkels openen in Amerikaanse steden. Ahold kan wat dat betreft zijn borst nat maken.
Reacties 0