Speelgoedspeciaalzaken ondervinden zware concurrentie van warenhuizen
Gepubliceerd op 23 december 2004 om 00:00
De Amerikaanse speelgoedspeciaalzaken zoals Toys R Us, KB Toys en FAO Schwartz maken moeilijke tijden door tengevolge van de zware concurrentie van warenhuisketens zoals Wal-Mart en Target. Zo heeft Wal-Mart momenteel reeds zo`n 20% van de speelgoedmarkt in handen, mede dankzij het feit dat deze gigantische keten zeer gunstige inkoopprijzen kan bedingen bij de speelgoedfabrikanten. Inmiddels is Toys R Us een tegenoffensief begonnen: de prijzen zijn verlaagd en de serviceverlening door de medewerkers is aanzienlijk verbeterd. Bovendien is de grote speelgoedfabrikanten er ook veel aan gelegen om de macht van Wal-Mart, dat er om bekend staat dat het zijn toeleveranciers behoorlijk uitknijpt, te beknotten. Daarom verkoopt bijvoorbeeld producent Hasbro zijn speelgoedauto Incredobile, verbonden aan de animatiefilm The Incredibles, exclusief bij Toys R Us. Overigens is ook de macht van Wal-Mart niet onaantastbaar. In 2004 dacht het concern het zich te kunnen permitteren om de prijzen na Thanksgiving (het officieuze begin van de kerstinkopen) niet te verlagen. Dat leidde ertoe dat veel koopjesjagers wegbleven: de waarde van het aandeel Wal-Mart daalde direct met zo`n 6%.
Reacties 0