Westerse consument houdt hand op knip bij kerstinkopen

Hoewel kerst in het Westen tegenwoordig vrijwel synoniem is voor consumptie, laat een reisje langs een aantal Westerse hoofdsteden zien dat veel consumenten dit jaar de hand op de knip houden. Een onderzoek van adviesorganisatie Deloitte leidt tot hetzelfde conclusie: zo blijkt uit onder meer dat de consumenten in Nederland dit jaar zo`n 35% minder zullen uitgeven dan in 2003. Bovendien is de `nuttige` cadeaubon dit jaar het meest geliefde cadeau, terwijl dat in voorgaande jaren luxe-artikelen zoals cosmetica en cd`s waren. In grote Europese hoofdsteden zoals Parijs, Londen, Berlijn en Rome is de onzekerheid over de financiele toekomst dit jaar terug te zien in de winkelstraten. In Londen en Parijs geeft de consument echter nog steeds (in Hollandse ogen) buitensporige bedragen uit tijdens de dagen voor kerst: respectievelijk circa 550 euro en bijna 890 euro. In Berlijn lijkt er een licht herstel te zijn in vergelijking met het rampzalig verlopen vorig jaar, terwijl in Rome de angst (voor de economie) regeert. In New York lijkt er sprake van veel optimisme, maar tegelijkertijd blijken met name de consumenten uit de lagere inkomensgroepen zuinig aan te doen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!