Westerse consument houdt hand op knip bij kerstinkopen
Gepubliceerd op 23 december 2004 om 00:00
Hoewel kerst in het Westen tegenwoordig vrijwel synoniem is voor consumptie, laat een reisje langs een aantal Westerse hoofdsteden zien dat veel consumenten dit jaar de hand op de knip houden. Een onderzoek van adviesorganisatie Deloitte leidt tot hetzelfde conclusie: zo blijkt uit onder meer dat de consumenten in Nederland dit jaar zo`n 35% minder zullen uitgeven dan in 2003. Bovendien is de `nuttige` cadeaubon dit jaar het meest geliefde cadeau, terwijl dat in voorgaande jaren luxe-artikelen zoals cosmetica en cd`s waren. In grote Europese hoofdsteden zoals Parijs, Londen, Berlijn en Rome is de onzekerheid over de financiele toekomst dit jaar terug te zien in de winkelstraten. In Londen en Parijs geeft de consument echter nog steeds (in Hollandse ogen) buitensporige bedragen uit tijdens de dagen voor kerst: respectievelijk circa 550 euro en bijna 890 euro. In Berlijn lijkt er een licht herstel te zijn in vergelijking met het rampzalig verlopen vorig jaar, terwijl in Rome de angst (voor de economie) regeert. In New York lijkt er sprake van veel optimisme, maar tegelijkertijd blijken met name de consumenten uit de lagere inkomensgroepen zuinig aan te doen.
Reacties 0