Buitenlandse ketens drijven de huurprijzen van winkels op A-locaties sterk op. De huurprijzen in de populaire winkelgebieden in Nederland zijn het afgelopen jaar met bijna negen procent gestegen.

Grote buitenlandse ketens als Zara en Mango en de nieuwe winkelformule van het sportmerk Puma drijven de prijzen flink op omdat zij bereid zijn flink te betalen voor A-locaties. Dat blijkt uit een onderzoek van vastgoedbedrijf Jones Lang LaSalle. Volgens Ingrid Poegmakers van dit bedrijf gebruiken de buitenlandse winkelketens bekende winkelstraten als de Amsterdamse Kalverstraat en de Rotterdamse koopgoot als bruggenhoofd voor hun expansie elders in Europa.

Duurste winkelstraten:

Locatie Jaarhuur in euro’s per m2
1 Kalverstraat, Amsterdam 2000
2 Lijnbaan, Rotterdam 1400
3 Grote Staat, Maastricht 1375
4 Kleine Staat, Maastricht 1340
5 Beursplein, Rotterdam 1265