‘Een kwart van de Nederlandse supermarktformules is over acht jaar verdwenen. Vooral de 'value for money' supermarkten als Jan Linders, Coop en Super de Boer staan onder druk.’ Dat zei Jan-Willem Grievink, retaildeskundige van de aan de Erasmus Universiteit gelieerde EFMI Business School, gisteren tijdens het in Utrecht gehouden congres Vision on Food.
Volgens Grievink zullen vooral de middenmotors het afleggen. Hij noemde als voorbeeld de inmiddels verdwenen formule Edah. Voorts denkt Grievink dat Nederlandse supermarkten het best kunnen groeien naar superpremium concepten, zoals het Britse Waitrose. ‘Omdat supermarkten minder winst maken per vierkante meter vloeroppervlak, moeten meer margerijke producten worden verkocht of moet er meer vloeroppervlak worden gerealiseerd. Aangezien vloeroppervlak lastig wordt moeten supermarkten naar de bovenkantmarkt’, aldus Grievink. Luxe assortimentsverbreding moet volgens Grievink vooral geschieden in nonfood en vers.
‘Supers wacht zware toekomst’
Gepubliceerd op 6 februari 2007 om 00:00
Reacties 0