De trend van steeds grotere, zwaardere en vooral duurdere auto’s is voorbij. Er is nu meer vraag naar kleine goedkopere auto’s die voor een veel breder publiek betaalbaar zijn. Autoproducenten die dat signaal negeren, gaan moeilijke tijden tegemoet. Dat stelt managementadviesbureau Berger in een studie. “Een explosieve groei in de vraag naar kleine, laaggeprijsde auto’s zal spoedig een revolutie ontketenen in de mondiale auto-industrie”, aldus de studie. 

Oorzaak van de verschuiving is vooral door de opkomst van landen als India en China. De inwoners van deze landen worden steeds rijker en velen beschikken bijna over genoeg geld om een nieuwe auto te kopen. Niet een Vokswagen Golf van zo’n 20.000 euro, maar denk aan een model als de Dacia Logan van Renault. Deze kost in Nederland 8500 euro.

Ook worden de goedkopere modellen voor Europeanen en Amerikanen steeds aantrekkelijker. Door de lagere prijzen wordt het verschil tussen een nieuwe auto en een tweedehands model steeds kleiner, stellen de onderzoekers van Berger.