De digitalisering van allerlei apparaten heeft geleid tot een groter gebruiksgemak en grotere gebruiksmogelijkheden. Ook heeft het veel apparaten compacter gemaakt. Door het combineren van alle verworvenheden van de digitalisering zijn steeds meer multifunctionele apparaten op de markt gekomen. Dit wordt ook wel digitale convergentie genoemd.
Volgens onderzoeksbureau GfK is digitale convergentie het beste uit te leggen als de samensmelting van audio, video en datacommunicatie in één enkele bron en geleverd door één enkele connectie.
Een van de duidelijkste voorbeelden van multifunctionele hardware is de smartphone. Dit apparaat is als het ware een multitool waarmee je belt, berichten verstuurt, foto’s en video’s maakt en weergeeft, internet, tv kijkt en spelletjes speelt.
Wilt u meer lezen over de analyse van de digitale markt die GfK Benelux Marketing Services heeft uitgevoerd? De gehele analyse vindt u terug in het februarinummer van RetailTrends. Een jaarabonnement op RetailTrends? Klik hier. U kunt vrijblijvend een proefnummer aanvragen via sales@retailtrends.nl.
Kansen en bedreigingen van digitalisering
Gepubliceerd op 19 februari 2007 om 00:00
Reacties 0