Omzet discounters onder druk

Het gaat de Duitse prijsvechters Lidl en Aldi niet meer zo voor de wind. De omzet per winkel staat bij beide concerns onder druk. Vooral Lidl heeft met grote problemen te kampen, zo blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen.

De omzet per winkel is bij Lidl met één procent gedaald. Het is de eerste keer sinds de entree van Lidl op de Nederlandse markt dat de prijsvechter met zo’n negatieve omzetontwikkeling te maken heeft. Bij Aldi is de schade beperkter, maar met een omzetgroei van 1,4 procent kan ook Aldi de Nederlandse marktgroei niet bijhouden. Volgens Nielsen bedroeg de gemiddelde omzetgroei in Nederlandse supermarkten vorig jaar 4,6 procent.

Het marktaandeel van de twee Duitse discounters is vorig jaar wel gestegen. Aldi heeft nu 9,6 procent van de supermarktverkopen in handen, in 2006 was dat 9,5 procent. Het marktaandeel van Lidl is eveneens met 0,1 procent gestegen; van 3,8 naar 3,9 procent. Deze toename is echter uitsluitend te danken aan de uitbreiding van het aantal filialen (Aldi van 413 in 2005 naar 429 in 2006 en Lidl van 233 in 2005 naar 249 vorig jaar). Onderzoeksbureau GfK bevestigt de dalende populariteit van Aldi en Lidl. In 2006 deed 58,5 procent van de huishoudens in Nederland tenminste één keer boodschappen bij Aldi. Het jaar ervoor was dat nog 59,3 procent, blijkt uit gegevens van GfK.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends