In 2005 is in Nederland 816 miljoen euro uitgegeven aan beeld- en geluidsdragers. Het marktaandeel van cd-zaken en aanverwante winkels is met 52 procent het hoogst.
Een van de belangrijkste ontwikkelingen in de branche is volgens Theo van Sloten, woordvoerder van de Nederlandse Vereniging van Grammofoonplaten Detailhandelaren (NVGD), de felle concurrentie. “Dat zie je vooral in het gebruik van top-items als ‘loss-leaders’. Die top-items zijn voor de entertainmentspecialisten van belang om extra winkeltraffic te genereren. Door dergelijke producten te verramsjen – diverse partijen leggen er simpelweg geld op toe – wordt de waardeperceptie van de consument nog eens extra negatief beïnvloed. De NVGD heeft zich net als het Vakcentrum ingezet voor een wettelijke regeling inzake het tegengaan van dumping, dan wel een verbod op verkoop onder inkoopprijs. De Vaste Commissie Economische Zaken van de Tweede Kamer kon zich hier helaas niet in vinden.”
Meer lezen over de ontwikkelingen binnen de cd-branche? Lees dan het volledige artikel dat u terugvindt in het februarinummer van RetailTrends. Een gratis proefnummer van RetailTrends kunt u hier aanvragen. Voor een jaarabonnement klikt u hier.
Cd-branche in beeld
Gepubliceerd op 1 maart 2007 om 00:00
Reacties 0