De Nederlandse detailhandel heeft in januari 2007 een hogere omzet gerealiseerd dan een jaar eerder. De omzet kwam 4,1 procent hoger uit in vergelijking met januari 2006. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

De omzetgroei in januari werd ondersteund door de gunstige samenstelling van de koopdagen in deze maand, aldus het CBS. Na correctie voor het koopdageneffect is er volgens het CBS nog altijd een duidelijke omzettoename. Vooral de detailhandel via internet behaalde een hoge groei. De omzetstijging van postorderbedrijven en andere detaillisten die via het internet handelen bedroeg bijna 12 procent in januari.

De non-food winkels behaalden in januari een omzetgroei van 4,8 procent. Het volume was 3,7 procent hoger dan een jaar eerder. Bij consumentenelektronica was sprake van een omzetgroei van 8,5 procent. Alleen textielsupermarkten zagen de omzet dalen, met 5,2 procent.

Bij de voedings- en genotmiddelenwinkels was sprake van 3,0 procent meer omzet, waarbij het volume 1,6 procent steeg. Bij de supermarkten steeg de omzet 3,5 procent, waarvan 2,1 procent als gevolg van meer volume.