Philips profiteert van vraag naar spaarlampen

Steeds meer consumenten stappen over op milieuvriendelijkere spaarlampen. Elektronicaconcern Philips merkt dat in zijn resultaten. De eerste drie maanden van dit jaar zorgde de verkoop van energiezuinigere verlichting voor een hogere omzet van de lichtdivisie van de onderneming.

De omzet van dit onderdeel kwam uit op 1,47 miljard euro. Dat was een jaar eerder nog 1,35 miljard. “Onze lichtdivisie is goed gepositioneerd om te profiteren van het groeiend bewustzijn van de noodzaak van een lagere energieconsumptie”, zei topman Gerard Kleisterlee bij de presentatie van de jaarcijfers.

De winst van het totale concern bedroeg 875 miljoen euro tegenover 160 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. In dit resultaat is een eenmalige bate verwerkt in verband met de verkoop van aandelen TSMC. De omzet van het concern was 5,99 miljard euro, een toename van drie procent.

De winst viel hoger uit dan analisten hadden verwacht. Ze hadden vooral oog voor de divisie consumentenelektronica. De prijs van platte televisies is de laatste maanden fors gedaald, omdat het aanbod de vraag overstijgt. De omzet van dit onderdeel daalde zesprocent tot 2,21 miljard euro. Vorig jaar kon Philips nog een hogere omzet in de boeken noteren omdat het wereldkampioenschap voetbal destijds de vraag naar platte tv's stuwde.

De afgelopen drie maanden verkocht Philips vijftig procent meer platte schermen. Daar stond echter een fors lagere verkoop van 'ouderwetse' monitoren met tegenover. Het concern verwacht in het tweede kwartaal weinig verandering op de markt voor consumentenelektronica.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends