Invloed boekhandel en supermarkt op tijdschriftenmarkt groeit

Boekhandels en supermarkten worden steeds belangrijker in de tijdschriftenmarkt. De toenemende zeggenschap over de schapinrichting is hier de oorzaak van. Vooral bij supermarkten is de schapvisie de laatste tijd veranderd. De meeste supermarkten willen zelf bepalen hoe het schap wordt ingericht en met welke bladen.

Het zelfstandige handelen wordt gevoed omdat supermarkten nu veel geld verliezen met schapindeling. Er zitten niet-goedlopende titels tussen en het schap is niet optimaal ingericht. Voorts wordt er verlies geleden door het teveel aan tijdschriften die geleverd worden. Elke retourzending kost geld. De grote supermarktketens hebben nu ruim vijftig procent marktaandeel.

De boekhandels profiteren ook van deze ontwikkeling. Uitgevers kunnen rechtstreeks bij boekhandelaren terecht met hun titels. Met een breder assortiment dan de supermarkten, kunnen boekhandels zich onderscheiden. Ook de marge-eisen kunnen hoger worden, omdat uitgeverijen afhankelijker worden.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!