Boekhandels en supermarkten worden steeds belangrijker in de tijdschriftenmarkt. De toenemende zeggenschap over de schapinrichting is hier de oorzaak van. Vooral bij supermarkten is de schapvisie de laatste tijd veranderd. De meeste supermarkten willen zelf bepalen hoe het schap wordt ingericht en met welke bladen.
Het zelfstandige handelen wordt gevoed omdat supermarkten nu veel geld verliezen met schapindeling. Er zitten niet-goedlopende titels tussen en het schap is niet optimaal ingericht. Voorts wordt er verlies geleden door het teveel aan tijdschriften die geleverd worden. Elke retourzending kost geld. De grote supermarktketens hebben nu ruim vijftig procent marktaandeel.
De boekhandels profiteren ook van deze ontwikkeling. Uitgevers kunnen rechtstreeks bij boekhandelaren terecht met hun titels. Met een breder assortiment dan de supermarkten, kunnen boekhandels zich onderscheiden. Ook de marge-eisen kunnen hoger worden, omdat uitgeverijen afhankelijker worden.
Invloed boekhandel en supermarkt op tijdschriftenmarkt groeit
Gepubliceerd op 23 april 2007 om 00:00
Reacties 0