Moeilijke tijden voor Fair Trade Original
Gepubliceerd op 2 mei 2007 om 00:00
Fair Trade importeert levensmiddelen en handnijverheidsproducten uit ontwikkelingslanden en betaalt de producenten daarvoor een goede prijs. De producten worden verkocht in Wereldwinkels, Fair Trade Shops en sinds anderhalf jaar ook in supermarkten. De verwachtingen van die laatste stap waren hooggespannen, maar het kost meer tijd dan verwacht om winstgevend te worden.
In de supermarkt wordt gevochten om schapruimte en elk dubbeltje marge. Ook Fair Trade moest met een lagere marge genoegen nemen. Verder neemt de concurrentie van ‘eerlijke’ merken toe. Het koffiekeurmerk heeft niet alleen gezelschap gekregen van Albert Heijn koffiemerken met het Utz Kapeh-stempel, maar ook van andere producenten die hun koffie verantwoorden met de groene kikker van Rainforest Alliance.
Fair Trade presenteert zijn jaarcijfers over 2006 over drie weken. Het bedrijf wil daarop niet vooruitlopen, maar geeft wel aan dat er ten opzichte van de ruim zes ton verlies in 2005 geen verbetering te melden is.
Reacties 0