In Europa wordt tot eind 2008 een recordoppervlakte van ruim zeventien miljoen vierkante meter winkelcentrum opgeleverd. Spanje ziet de meeste vierkante meters winkelcentrum op haar markt verschijnen. Dit staat in de laatste editie van het European Shopping Centres Report van de internationale vastgoedadviseur Cushman & Wakefield.

Tot eind volgend jaar zit in Spanje bijna twee miljoen nieuwe vierkante meter winkelcentrum in de pijplijn. Polen volgt met 1,88 miljoen vierkante meter winkelcentrumoppervlakte, opgeleverd tot eind 2008. De voornaamste internationale en nationale retailers die momenteel actief zijn in Polen richten zich op de veertig steden met meer dan 100 zuidend inwoners.

Turkije staat op de derde plaats van de ranglijst. Tot eind 2008 zit hier 1,65 miljoen vierkante meter winkelcentrumoppervlakte in de pijplijn. De vraag naar moderne winkelcentra komt hier van zowel consumenten als retailers. Turkije heeft slechts 37 vierkante meter winkelcentrumoppervlakte per duizend inwoners. Het gemiddelde in de Europese Unie bedraagt 176 vierkante meter.

In Nederland is er vooral groei waarneembaar in bestaande winkelcentra. Twee belangrijke nieuwe winkelcentra die dit jaar de deuren openen zijn Spuimarkt in Den Haag met een totale oppervlakte van 37.500 vierkante meter en het Pieter Vreedeplein in Tilburg van 22 duizend vierkante meter.

Vorig jaar is een record van 5,8 miljoen vierkante meter winkelcentrum geopend in Europa (gemeten in bruto vloeroppervlak). Dit is een toename van bijna dertien procent vergeleken met 2005. De totale oppervlakte winkelcentrum in Europa bedraagt nu 97 miljoen vierkante meter.