De internetaankopen in de VS zijn in 2006 met 29 procent gestegen in vergelijking met 2005. Vorig jaar werd er 146,5 miljard dollar uitgeven in webwinkels. Dit blijkt uit een jaarlijks onderzoek naar e-commerce dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau Forrester Research.

Vooral de online verkopen van kleding en schoenen hebben de omzet flink gestuwd. Shop.org, onderdeel van de National Retail Federation, schat dat er in 2006 voor 18,3 miljard dollar aan kleding is uitgegeven via internet. Aan computers en software werd 17,2 miljard dollar besteed, zo schrijft The Financial Times.

Sucharita Mulpuru, analist bij Forrester Research, meent dat de kledingverkoop voordeel heeft van gratis bezorging en een eenvoudige retourprocedure. Ook merkt ze op dat de online verkopen baat hebben gehad bij de verbeterde fotoweergaven van producten en zoom- en rotatieopties bij foto's. Daarnaast hebben kopers online tegenwoordig de mogelijkheid om gebruikservaringen van eerdere kopers over een product te lezen.

Ook in Nederland nemen de online aankopen toe. De brancheorganisatie Thuiswinkel.org meldde vorige week een omzetstijging van 28 procent ten opzichte van 2005. De omzet van het aantal online aankopen in 2006 bedroeg 2,82 miljard euro. De directeur van Thuiswinkel.org Wijnand Jongen schrijft de omzetstijging toe aan de groeiende internetpopulatie in Nederland.