Gidsen en websites zorgen voor vervlakking aanbod horeca en winkels
Gepubliceerd op 10 januari 2005 om 00:00
Het aantal gidsjes en internetsites waarmee twijfelende consumenten wegwijs worden gemaakt in de wereld van trendy restaurants, winkels en uitstapjes, is enorm. Volgens Edward van de Ridder, strategy director bij reclamebureau TBWA Neboko Campaign, heeft de selectie van hippe adressen een onverwacht gevolg: `De eigenaar van een stel bruine cafes in de Amsterdamse Pijp leest zulke gidsen ook, denkt: `ik pik een graantje mee`, en begint een trendy restaurant om de hoek. Zo`n typisch loungerestaurant waar er al vele van waren.` Een groeiend aantal etablissementen gaat zich daarom op de heersende mode richten en het zogenaamd bijzondere en ongewone wordt hierdoor steeds gewoner. Volgens Van de Ridder zien sommige sites niet in dat zij de vervlakking bevorderen. Bovendien is het de vraag of de consument daadwerkelijk iets opschiet met deze gidsen en sites. Het op goed geluk ergens binnen lopen en zodoende een leuke, bijzondere plaats ontdekken, is namelijk een van de leukste vrijetijdsbestedingen.
Reacties 0