De Duitse discounters Aldi en Lidl breiden het aantal winkels in Nederlands steeds verder uit. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau AC/Nielsen.

De groei van de twee prijsvechters gaat ten koste van andere grote supermarktketens. Aldi en Lidl openden sinds maart 2004 gezamenlijk honderd nieuwe winkels. Ketens als Albert Heijn, Super de Boer, Superunie-supermarkten en C1000 zagen in dezelfde periode het aantal vestigingen met acht stuks afnemen.

De daling werd vooral beperkt doordat Albert Heijn flink uitbreidde. De afgelopen jaar opende het concern 37 nieuwe winkels. C1000 zag het aantal supermarkten juist afnemen met 21 stuks, terwijl de Superunie 14 winkels afstootte. Super de Boer verloor 10 winkels. Ook in maart 2007 moesten C1000 en Super de Boer afscheid nemen van een aantal vestigingen.

Albert Heijn en Superunie namen juist oude Edah- en Konmar-vestigingen van het noodlijdende Laurus over. Het marktaandeel van Aldi bedraagt 9,6 procent. De Duitse discounter heeft nu 432 winkels in Nederland. Lidl heeft 252 winkels en een marktaandeel van 3,9 procent.