Incentives worden vaker ingezet bij buzzmarketing
Gepubliceerd op 13 januari 2005 om 00:00
Het komt steeds vaker voor dat incentives bij buzzmarketing worden ingezet. Of het een wijs besluit is als een kennis ineens een verkoper blijkt die een cadeautje krijgt als hij iemand `aanbrengt`, hangt af van de situatie. De bereidwilligheid van de consument om mee te doen speelt een grote rol. Die hulpvaardigheid hangt af van de kracht van een concept en de tijd die een idee krijgt om zich te verspreiden. Buzz werkt pas na een week of vier, zo menen kenners. Dan is het nog steeds niet zeker of een goed idee zelf rond gaat zingen, en steeds meer bedrijven huren daarom consumenten in die zich als vertegenwoordiger van het merk gedragen en met een incentive gehonoreerd worden. De keuze voor de juiste incentive is hierbij belangrijk, want de consument moet niet het gevoel hebben dat hij wordt omgekocht om reclame te maken. Toch werkt buzz die beperkt blijft tot vrienden en kennissen beter. Het beste is nog als iemand de buzz zelf ontdekt, zo meent Peeter Verlegh, universitair docent marketing. Het basisprincipe van buzz is dat het gaat om onafhankelijke communicatie tussen consumenten, aldus Verlegh. `Een bedrijf moet daar niet moedwillig tussen gaan zitten, en bijvoorbeeld buzz genereren, want als dat uitkomt hang je.`
Reacties 0