De nieuwe strategie die de printer- en faxfabrikant Océ begin dit jaar aankondigde lijkt zijn vruchten af te werpen. Het aantal verkochte apparaten zit in de lift, waardoor Océ dinsdag beter dan verwachte winstcijfers over het tweede kwartaal kon presenteren. Océ verwacht dat ook in de tweede helft van 2007 de printerverkoop zal stijgen.
Océ verkoopt sinds begin dit jaar ook printers van andere fabrikanten. Zelf maakt het in Venlo gevestigde bedrijf alleen printers om grote hoeveelheden af te drukken, kleinere modellen zitten niet in het assortiment. Omdat bedrijven hun apparatuur over het algemeen het liefst bij één leverancier kopen, haakten daardoor veel klanten af, aldus bestuursvoorzitter Rokus van Iperen.
De nieuwe strategie lijkt te werken. De verkoop van printsystemen is met ruim 9 procent gestegen ten opzichte van het tweede kwartaal van 2006. Zowel de verkoop van eigen systemen als die van printers van concurrenten heeft daaraan bijgedragen. Dat de totale omzet desondanks licht is gedaald ten opzichte van vorig jaar, is volgens Océ te wijten aan de lage dollarkoers.
De twee divisies van Océ zijn gegroeid. De resultaten van de grootste, Digital Document Systens (DDS) zijn echter nog niet op het gewenste niveau. “We halen op een omzet van 550 miljoen euro een winstmarge van minder dan 1 procent”, aldus Van Iperen. “Dat is te laag.” Maar de topman is positief over de vooruitzichten van DDS. Er wordt weer winst gemaakt en de orderportefeuille is twintig tot dertig procent groter dan een jaar geleden.
Océ plukt vruchten van nieuwe strategie
Gepubliceerd op 3 juli 2007 om 00:00
Reacties 0