De Duitse hypermarktketen Famila werkt aan een entree op de Nederlandse markt. De megastores van de keten zullen een assortiment gaan voeren van minimaal vijftigduizend artikelen. Volgens expansiemanager Wim Eilering is Famila op zoek naar terreinen van zo’n zes tot twaalf duizend vierkante meter, vooralsnog allemaal boven de rivieren. In Duitsland heeft Famila, onderdeel van de Bünting Gruppe, circa honderd vestigingen die een kleine tachtigduizend artikelen voeren.

Eilering, die werkzaam is op het een jaar geleden geopende Nederlandse Famila-kantoor in Drachten, benadrukt tegenover vakblad Distrifood dat de plannen zeer concreet zijn. Hij verwacht echter niet dat dit jaar al de eerste Nederlandse vestiging open gaat. “Mensen in de foodbranche weten hoe lastig het is aan geschikte locaties te komen. We starten niet met zoiets als een pilotwinkel, maar willen direct doorzetten.”

Famila is niet onbekend met de winkelbehoeftes van de Nederlandse consument. Vlak over de grens bij Winschoten, in het Duitse Leer, heeft het een grote vestiging in het winkelcentrum EmsPark. Hier ontvangt het Duitse bedrijf een groot aantal Nederlanders.