Keuze voor prijsstrategie moet samenhangen met soort assortiment
Gepubliceerd op 17 januari 2005 om 00:00
De effectiviteit van kortingsacties in de detailhandel hangt af van de prijsstrategie die men hanteert en hoe die strategie zich verhoudt tot de overlap van het assortiment en de life cycle van het assortiment. Overlap is de mate waarin het assortiment lijkt op dat van de concurrent en levenscyclus slaat op de snelheid waarmee een assortiment veroudert.Bij een assortiment dat op zowel overlap als levensduur laag scoort, komen winkels vaak met acties die het hen mogelijk maken het assortiment voortdurend te vernieuwen. Een typische vertegenwoordiger van deze groep zijn modehuizen. Als overlap en levenscyclus beide hoog scoren, voldoet prijs als concurrentiestrategie meestal het best. Typische segmenten zijn interieurzaken en boekwinkels. Als de overlap hoog is en de levenscyclus laag, zijn behalve prijsacties ook verdieping van het assortiment nodig om zich te onderscheiden van de concurrent. Dit is het geval bij elektronica en auto`s. Is de overlap laag en de levenscyclus hoog, dan is een combinatie van prijsacties, langer durende promoties en assortimentsverbreding mogelijk. Deze variant komt onder meer voor bij fastfoodketens.
Reacties 0