Niet eerder dronken Nederlanders zoveel frisdrank als in 2006. Gemiddeld dronk de Nederlandse consument 97,9 liter. Dat is 3,5 liter meer dan een jaar ervoor. Vooral de consumptie van cola en light-dranken nam flink toe.

De lange en warme zomer van vorig jaar is de voornaamste reden voor de groei. “Het KNMI noemde juli en september zelfs de warmste maanden in drie eeuwen”, zegt directeur Jouke Schat van de Vereniging Nederlandse Frisdranken Industrie (NFI) in het Algemeen Dagblad.

De consument kiest steeds vaker voor light-frisdranken, die hebben inmiddels dertig procent van de frisdrankmarkt in handen. Volgens Schat is in Engeland de verhouding light-regular fifty-fifty. “Dus de markt zal verder groeien, vooral als er nog lekkerder zoetstoffen worden gevonden”, stelt hij.

Cola blijft het populairst. Per honderd glazen frisdrank zijn er 61 gevuld met cola, een nieuwe record. De frisdrankconsumptie blijft ook dit jaar gestaag groeien. De eerste vijf maanden van 2007 ligt het verbruik ervan hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Als de zomer echt zomerweer brengt, kan de grens van honderd liter gehaald kunnen worden.