De virtuele wereld Barbie Girls, waar meisjes digitale barbies kunnen aankleden, is zeer succesvol. Na de introductie twee maanden geleden hebben zich inmiddels drie miljoen gebruikers geregistreerd. Dat meldt de website van het wetenschappelijke tijdschrift Scientific American.

Dagelijks zouden er zo’n 50 duizend nieuwe gebruikers bijkomen. De virtuele omgeving Second Life had drie jaar nodig voor een miljoen gebruikers. De barbiesite is binnenkort waarschijnlijk groter dan Second Life.

Naast het aankleden van digitale barbies kan er op de roze website worden gewinkeld. Voorts kun je er huizen inrichten en huisdieren verzorgen. Kinderen kunnen spullen kopen met B-Bucks en met elkaar chatten. De gesprekken in de chatrooms worden streng gemodereerd om ongewenste bezoekers te weren.

Barbie Girls is een initiatief van speelgoedfabrikant Matel. De Barbiepop heeft de laatste jaren aan populariteit verloren, getuige de slechte verkoopcijfers van het afgelopen kwartaal, zo meldt de website van het Duitse tijdschrift Der Spiegel. Barbie Girls moet bijdragen aan betere cijfers.