Onderscheidend vermogen is voor jeanswinkels in middensegment essentieel
Gepubliceerd op 18 januari 2005 om 00:00
Een combinatie van een stabiel basisassortiment en vernieuwing in de collectie biedt jeanswinkels de meeste kans op omzetstijging. Door een te snelle wisseling van modellen en wassingen krijgen klanten niet te kans aan het aanbod te wennen en herhalingsaankopen te doen. Wel moeten winkels zich onderscheiden van de concurrentie en een duidelijke visie op jeansmode hebben. Jeans zijn behalve een basisproduct ook een modisch item. Hierdoor doen vooral de jeanswinkels in het middenhoge segment het goed.Uit de Modemonitor van Mitex blijkt dat de winkels in het middenhoge segment in de periode april-september 2004 in alle maanden omzetgroei vertoonden. De omzet in de winkels in het middensegment was lager, maar inspelen op de vraag van klanten naar modische maar niet te dure jeans biedt hier groeimogelijkheden. De totale bestedingen aan jeans stegen met 5% ten opzichte van dezelfde periode in 2003. Het gemiddeld bestede bedrag bleef gelijk op ruim 37 euro. De belangrijkste afzetkanalen waren de ketens en zelfstandige kledingzaken. Bij de laatste categorie daalde de omzet met 6%. Ketens en postorderbedrijven groeiden beide met 11%.
Reacties 0