Drogisterijketen DIO heeft de jacht geopend op rivaal DA. De relatief onbekende drogist heeft er sinds 2005 maar liefst zeventig vestigingen bij gekregen. Daarmee staat de teller nu op 160.

“Begin 2008 hopen we op vijftien tot twintig nieuwe winkels. Ons streven is om in 2010 op 250 á 300 drogisterijen te zitten”, aldus Gijs Metz, algemeen directeur van Faco Retail, het moederbedrijf achter D.I.O. Om de naamsbekendheid een flinke boost te geven, wordt volgend jaar een media-offenzief ingezet. De onstuimige groei dankt D.I.O. vooral aan de leegloop bij DA. Tientallen ontevreden zelfstandige ondernemers hebben nu in plaats van de DA-vlag een D.I.O-vlag buiten hun winkel hangen.

D.I.O. hamert op de binding tussen de plaatselijke ondernemer – die bijkans op een voetstuk wordt geplaatst – en zijn vaste klanten. Algemeen directeur Metz vergelijkt D.I.O. graag met supermarktformule Jumbo. “Da’s ook een familiebedrijf, met korte lijntjes, zonder hoge rendementseisen. Als organisatie hebben we een laag kostenniveau, zonder groot hoofdkantoor. Daar profiteren onze ondernemers van én – via winkelprijzen - onze klanten.”