Britse detailhandel loopt achter bij vraag naar online winkelen
Gepubliceerd op 18 januari 2005 om 00:00
Hoewel consumenten in het Verenigd Koninkrijk steeds meer online shoppen, spelen retailers onvoldoende op deze trend in. Consumenten gaven volgens de Interactive Media Retail Group in november en december 2004 zo`n 4 miljard pond online uit. Dat is 64% meer dan in dezelfde periode van 2003. Eind 2004 bleek dat online winkelen 26 keer sneller was gegroeid als traditioneel winkelen. In totaal kwamen de online verkopen in 2004 uit op 40 miljard pond. Volgens TradeDoubler doet een piek in internetshoppen zich bovendien niet alleen rond de feestdagen meer voor. Consumenten hebben allerlei redenen om online te winkelen. Ze noemen vooral convenience, veel keus, makkelijk in te winnen advies en voldoende informatie over de aan te schaffen producten. Bovendien zijn de prijzen online vaak lager.Tot nu toe is de groei in online winkelen grotendeels te danken aan de vraag uit de markt. Om te kunnen profiteren van de trend dient de detailhandel zich te bezinnen over de eigen rol in de interneteconomie. De dienstverlening van de online handel moet verbeteren, bedrijven zullen moeten investeren in betere websites en de voorraden moeten voldoende zijn om aan de vraag op piekdagen te voldoen.
Reacties 0