Fabrikanten van consumentenproducten krijgen concurrentie van `hardball players`
Gepubliceerd op 20 januari 2005 om 00:00
Retailers die een keiharde concurrentiestrijd voeren door bijvoorbeeld een prijsoorlog te beginnen, vormen een reele bedreiging voor producenten van consumentenproducten. Veel van dergelijke bedrijven zijn Amerikaans en brengen hun concurrentiestrategie mee naar de Europese markt. In de VS zijn vijf van de tien grootste retailers `hardball players`: Wal-Mart, Home Depot, Costco, Walgreen en Lowe`s. Zij verkopen vrijwel alle producten tegen bodemprijzen en de omzetsnelheid bepaalt het assortiment. Het voornaamste doel is concurrenten ver achter zich te laten.Deze trend vraagt om relevante maatregelen van fabrikanten. Observatie is de sleutel tot het begrijpen van het gedrag van voorraadbeheerders in winkels, maar ook dat van kopers van een product op school, op straat, thuis en op het werk. Een-op-een interviews kunnen op een informele manier informatie over de behoeften van consumenten opleveren. Samenwerking met de gebruikers levert gegevens op over de uitstraling van het product en de ervaring die kopers ermee ondergaan. Brainstormen vertaalt de opgedane kennis in marketingstrategie waarna de strategie verder kan worden uitgewerkt.
Reacties 0