Starbucks heeft een, op z'n zachtst gezegd, moeilijke start beleefd in Rusland. In totaal heeft het de keten tien jaar gekost een vestiging te kunnen openen in het land. Russische koffieliefhebbers kunnen vanaf volgende maand hun koffie met een smaakje halen in een Starbucks-café in Moskou. De koffieketen is hierdoor nu actief in 42 landen.

Toen de Amerikaanse koffieketen de merknaam in 1997 in Rusland registreerde, kon er vanwege het economische rampjaar in Rusland niet direct een opening volgen. Vijf jaar later liet Rospatent, het Russische merknamenbureau, het recht om de naam Starbucks in Rusland in te mogen voeren vervallen. Volgens een advocaat zou de koffieketen te lang geen gebruik hebben gemaakt van dit recht. Vervolgens registreerde hij zelf de naam Starbucks en bood de Amerikaanse keten aan de naam voor 600 miljoen dollar terug te kopen. Starbucks ging hier niet op in en heeft drie jaar lang moeten procederen om de eigen naam weer te mogen voeren.