In elk segment binnen de retail is de ecotrend merkbaar. Consumenten hechten grote waarde aan het ‘groen’ en verantwoord bezig zijn. Toch blijkt deze trend voornamelijk een modethema en is er volop sprake van conflicterend gedrag. Dit blijkt uit het onderzoek Trends in Retail: (Re) Connect the Consumer, uitgevoerd door Cap Gemini en TNS/NIPO.

Het onderzoek wijst dit jaar uit dat de consument beseft dat het ‘point of no return’ is bereikt. De consument is gealarmeerd en bereid te handelen tegen de effecten van de opwarming van de aarde en de effecten van CO2-uitstoot. De effecten van deze bewustwording zijn duidelijk merkbaar in de retail. Milieuvriendelijke producten zijn in no time ontwikkeld, managers milieuzaken worden aangesteld en gehaakte kleding en andere verantwoorde weefsels zijn niet langer alternatief, maar juist hip.

Volgens Bert Keizer, retailspecialist Capgemini, is het ecomodeverschijnsel mede te herkennen aan het paradoxale gedrag dat er vaak mee gepaard gaat. “Consumenten kopen een airconditioninginstallatie voor de slaapkamer, maar zetten deze niet te laag omdat ze tóch op het energieverbruik letten. Het groeiende milieubewustzijn verwordt in veel gevallen dan ook tot een uitvergroot modethema. Live Earth zet zeker aan tot verdere bewustwording, maar kent vooral als marketingmachine zijn weerga niet.”

Het volledige persbericht lezen? Klik hier.