Wijnwebsites zijn onderzocht op kwaliteit
Gepubliceerd op 2 september 2004 om 00:00
Het resultaat van wijnwebsites is voor een belangrijk deel afhankelijk van de kwaliteit van de website. Dat blijkt uit een recent marktonderzoek naar de verkoop van wijn via het internet. Voor het door Hoenderbos Marketing uitgevoerde onderzoek werden 128 websites aangeschreven, waarvan uiteindelijk 22% reageerde. Thuiswinkel.org en het Wijninformatie Centrum waren de initiatiefnemers. Het onderzoek bestond uit twee delen: een online onderzoek door een deskundig panel en het invullen van een uitgebreide vragenlijst door de aanbieders zelf. Driekwart van de onderzochte wijnwebsites bestaat langer dan twee jaar. Het lokken van nieuwe klanten via het internet is bij 71% van de websites een doelstelling. Slechts bij 46% is het vergroten van de omzet een concreet doel. Het hebben van een goede online verkoopafdeling, waarbij onder meer de vragen van klanten direct beantwoord worden, is een vereiste voor een succesvolle wijnwebsite. Informatie over het product, duidelijke transacties, interactie met de klant en procesbeheer zijn andere succesfactoren.
Reacties 0