Slijterijen bundelen krachten
Gepubliceerd op 2 september 2004 om 00:00
Nederlandse slijterijen werken steeds vaker samen. Meer dan de helft van de drankdetaillisten maakt tegenwoordig deel uit van een commercieel samenwerkingsverband, zo meldt het Marketingrapport Slijtersbranche 2004. Nederland telt 1.661 actieve slijterijen, waarvan er 1.168 hoofdvestiging zijn. De concentratietendens onder slijterijen is mogelijk een reactie op de toenemende concurrentie van supermarkten. Van de 500 voor het onderzoek benaderde bedrijven werkten er 113, vooral zelfstandige slijters, mee. Onder filiaalbedrijven was de belangstelling voor het onderzoek gering. De consument gaat voor de aanschaf van gedistilleerd nog altijd het liefst naar de slijterij. De bierconsumptie is al een aantal jaren aan het dalen. Bij wijn, rose en mixdranken is daarentegen een stijgende tendens waar te nemen. Met name wijn van buiten Europa wordt veel gekocht. De slijters verwachten dat deze dranken nog wel enige tijd populair zullen blijven, niet in de laatste plaats omdat de accijnzen op sterke drank begin 2004 sterk verhoogd zijn. De slijtersbranche heeft veel klachten over de algehele service, leveringen en levertijden van leveranciers.
Reacties 0