De komende vijf jaar zal de verkoop van nieuwe auto's via internet in Nederland flink toenemen. Dat is de verwachting van Justien Marseille, trendanalist en directeur van onderzoeksbureau The Future Institute.
Op dit moment worden nog weinig nieuwe auto's online verkocht, maar volgens Marseille zal dat in 2012 zo'n zeven tot vijftien procent van de particuliere auto's betreffen. In het zakelijke segment zal het marktaandeel op 25 tot 30 procent uitkomen.
De belangrijkste reden voor het grotere aandeel particuliere verkopen is dat internet ondertussen geaccepteerd is als thuiswinkel en de consument steeds meer vertrouwen heeft in het online zakendoen.
Marseille denkt dat merkdealers de internetverkopen als een welkome aanvulling gaan zien op de verkopen via de showroom. "Internet zal steeds belangrijker worden bij de begeleiding om een nieuwe auto te selecteren." De merkdealer blijft voor de service, zoals een proefrit, en het onderhoud ook onmisbaar bij de aflevering van de auto. Marseille: “De wagen kan online worden besteld, nadat iemand definitief een keuze heeft gemaakt.”
Toename autoverkopen via internet verwacht
Gepubliceerd op 24 oktober 2007 om 00:00
Reacties 0