Grootschalige supermarkten hebben negatieve en positieve kanten
Gepubliceerd op 1 augustus 2004 om 00:00
Een aantal supermarktketens is de afgelopen twee jaar begonnen met grootschalige supermarkten. De supermarkten doen naast levensmiddelen ook non-fooditems als boeken, cd`s, tijdschriften, dvd`s en speelgoed van de hand. De supermarkten zijn enigszins vergelijkbaar met de hypermarkten zoals je die in Frankrijk ziet. De keuze van schaalvergroting van bijvoorbeeld ketens als Albert Heijn en C1000 is gebaseerd op scherpere concurrentie en daarmee gepaard gaande efficientieoverwegingen, zoals kostenbesparingen en opbrengstmaximalisatie. Het aantal supermarkten is de laatste jaren afgenomen, terwijl het doorsnee winkeloppervlakte van de supermarkten is gestegen. Een grootschalige supermarkt is tenminste 3.000 m2 groot, goed bereikbaar, biedt vele parkeermogelijkheden en kent een groot assortiment aan producten. Dit soort supermarkten kunnen zowel een bedreiging als een aanvulling vormen, zo concludeert Suzanne Tol in haar afstudeeronderzoek `Mag het ietsje meer zijn`. Gemeenten vrezen leegloop van kleine buurt- en wijkcentra, voordelen zijn de mogelijkheid voor consumenten om alles onder een dak te kopen. Met name ouderen en gezinnen met weinig tijd zullen van de grootschaligheid profiteren.
Reacties 0