Bierbrouwer Heineken heeft het gehad met de uitspraken van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) over de bierprijzen in de horeca. KHN vindt het onacceptabel dat de inkoopprijs per liter in de horeca aanzienlijk hoger is dan in de supermarkt.
“Het is puur een kwestie van kosten die we moeten maken om de horeca te bedienen”, zegt Ronald den Elzen, directeur Horeca van Heineken Nederland. “Als een horecaondernemer net zoveel afneemt als bijvoorbeeld Albert Heijn, tegen hetzelfde serviceniveau, krijgt hij ook dezelfde prijs.”
“Bovendien verkopen sommige supermarkten Heineken-bier met een negatieve marge. Als KHN roept dat de prijs omlaag moet, omdat dit ook bij supermarkten kan, zegt hij dus eigenlijk dat hij zijn leden met verlies wil laten verkopen en tienduizenden ontslagen op de koop toe neemt.’’
Horeca Nederland-directeur Jeu Claes is nauwelijks onder de indruk van de opmerkingen van Den Elzen. “Wat hij vergeet, is om zijn prijs aan ons te verlagen. De afleverprijs voor een café-eigenaar moet gewoon naar beneden. Verder kan de belevering aan de horeca misschien efficiënter.’’
Heineken is kritiek op prijzen beu
Gepubliceerd op 5 november 2007 om 00:00
Reacties 0