Verpakkingen geven doorslag in aankoopbeslissing klant
Gepubliceerd op 2 september 2004 om 00:00
De consument neemt 70% van de aankoopbeslissing in de winkel zelf. De verpakking geeft meestal, in samenspraak met het opgebouwde merk, de doorslag. Dat stelt althans Rob van Dam, partner van verpakkingsontwerpbureau Brandnew Design. Het bureau denkt naar eigen zeggen met de opdrachtgever mee over hoe gelet op de positionering van een merk aan een verpakking gesleuteld kan worden om het imago van een merk aan te passen. Redenen voor het wijzigen van het imago zijn er volgens Van Dam genoeg. `Ze kunnen een groener imago willen, ze willen verjongen of ze willen uitstralen dat hun producten `gezond` zijn.` Een geslaagd voorbeeld van een verbeterde positionering is de huiswijn van drankenhandel Gall & Gall. `Die is duidelijk herkenbaar als huiswijn, maar straalt toch kwaliteit uit.` Volgens Van Dam bestaan er geen trucjes voor het creeren van een bepaald productimago. Er zijn wel basisprincipes die gehanteerd moeten worden. Zo moet er bijvoorbeeld rekening gehouden worden met de kleur die consumenten met bepaalde producten associeren. Van Dam signaleert een toenemend belang van verpakkingen bij het positioneren van producten.
Reacties 0